Regulamin Forum

Pisząc posty na forach, cytaty należy opatrzyć w ich źródło. Inaczej będą traktowane jako tzw. plagiat[nie dotyczy streszczenia, w nim należy syntetyzować].

Nie zwracaj uwagi na literówki innych. Jesteśmy na czacie/forum/itp, nie w szkole! Ta rada nie dotyczy oczywiście wszystkich innych zasobów: portali firmowych oraz bloga- tego także. Jeśli znalazłeś błąd ortograficzny, powiedź mi o tym. Jednak forum, w odróżnieniu od czatu, daje możliwość przygotowania wypowiedzi poprawne gramatycznie i interpunkcyjne. Wystarczy, że wcześniej wypowiedź przygotujemy w WORD-ie, poprawimy literówki a następnie wkleimy do forum.​

Nie przejmujcie się dyplomacją. Wystarczy Witam pana, bez szanowny panie magistrze.

Nie pisz niepotrzebnie DUŻYMI LITERAMI – taki tekst jest znacznie mniej czytelny. A poza tym w Internecie oznacza KRZYK. NIKT NIE LUBI NA CZACIE LUB FORUM NIEPOTRZEBNEGO WRZASKU!!! Oczywiście zasady edycji w Internecie rożni się od druku (przykład: http://www.empik-cafe.com/ogniem-i-mieczem-audiobook-sienkiewicz-henryk,3054849,ksiazka-p). W nazwach plików nie powinny się znajdować polskie znaki (ą, ę, ć, ź etc.) ani a @,#,$ itp. Pliki mające w nazwach te znaki działają poprawnie, gdy są na dysku, natomiast - jeśli umieścimy je w Internecie - zostaną one po prostu uznane przez przeglądarkę za nieistniejące i nie będzie możliwości ich wczytania, uniemożliwiając poprawne 'kliknięcie' przez użytkownika. Linki do tego posta.

Zakładaj dobrą wolę drugiej strony - Ludzie są dobrzy z natury. Osoba, z którą dyskutujesz, z pewnością również działa w dobrej wierze. Dyskusję zaczynaj zawsze od jakiejś pochwały. Gdy tak zrobisz, krytykowana osoba nie odbierze krytyki jako osobistego ataku i będzie bardziej skłonna zareagować pozytywnie na samą krytykę.

Usuwaj starą krytykę - Gdy osoba przez Ciebie krytykowana przyjęła do wiadomości krytykę i pozytywnie na nią zareagowała, usuń z tekstu dyskusji słowa dawnej krytyki lub ewentualnie streść ją do absolutnego minimum. Osoba krytykowana często nie ma śmiałości zrobić tego za Ciebie.

Bądź uczciwy, krytyka to także plusy - Strony dyskusyjne nie służą wyłącznie do sporów. Jeśli uznałeś jakiś artykuł za szczególnie ciekawy, napisz o tym.

Krytykuj za pomocą pytań - Zamiast stwierdzać po prostu, że dana osoba jest w błędzie, można ją spytać, czy jest pewna, że ma rację. Np.: zamiast kategorycznie pisać "Pojęcie E-learning nie jest równoznaczne nauczaniem zdalnym!", można napisać "Pomyśl, E-learning to nauczanie przy pomocy urządzeń elektronicznych. Może masz na myśli D-learning (ang. distance learning)?" albo na pytanie: Zapoznałem się ze wszystkimi materiałami oraz zaliczyłam test kontrolny w formie quizu na ocenę dobrą czy to już jest wszystko? Nie spodziewaj się, że dydaktyk ponownie wyszczególni co jest w ostatniej sekcji kursu. Raczej zapyta serdecznie: A jak czytasz w ostatniej sekcji kursu?

Pisz w pierwszej osobie- Pamiętaj, że krytykując kogoś wyrażasz tylko swoje zdanie. Dlatego lepiej jest krytykować pisząc "Moim zdaniem to nie jest prawda" niż "Wszystkim wiadomo, że to nieprawda".

Zdania w rodzaju "Słuchaj, nie masz racji", są szczególnie przykre, bo są odbierane jako atak osobisty. Ogólnie unikaj atakowania osób. Rozmawiamy o ideach, nie o ludziach. Atakujemy problem, nie człowieka.

Daj do zrozumienia, że dotarły do Ciebie argumenty - Zanim zaczniesz krytykować napisz, że rozumiesz argumenty osoby krytykowanej (nawet jeśli się z nimi nie zgadzasz). Nie pisz "To nieprawda że...", tylko "Rozumiem Twoje argumenty, ale się z nimi nie zgadzam, bo..."

Moderuj zbyt gorące dyskusje - Jeśli widzisz, że dyskusja dwóch osób wkracza w niebezpieczną fazę, włącz się w nią jako bezstronny moderator. Wypunktuj im wyraźnie różnice i podobieństwa ich stanowisk, oraz zaproponuj koniec dyskusji, jeśli ta się kręci w kółko.

Nie angażuj się przesadnie - Nie jesteś fachowcem w każdej sprawie. Nie musisz kończyć każdej dyskusji. Może zbuduj coś sam, zamiast patrzeć innym na ręce.

Jeśli chodzi o jakość postów, brane jest pod uwagę:
1) zawartość merytoryczna wypowiedzi, czyli:
- czy jest związana z głównym tematem
- jak bardzo trafia w sedno sprawy
- czy zawiera istotne informacje jak: opinie autorytetów, trafne cytaty, relacje z badań, własne opinie (lecz związane z tematem dyskusji), linki do interesujących stron dot. tematu dyskusji, inne podobne
- podzielenie się własnymi wątpliwościami
- konstruktywna krytyka
- inne wypowiedzi, które wnoszą coś rzeczowego do dyskusji na forum.
2) wkład w rozwój dyskusji
- skomentowanie czyjejś wypowiedzi, ustosunkowanie się do niej
- zainicjowanie dyskusji (rozpoczęcie wątku) na temat, który Was zaintrygował
- inne pomysły - mile widziane lepsze od konsultanta :>
3) dbałość o jasny, precyzyjny przekaz i dobrą komunikację:
- klarowność i precyzja wypowiedzi
- przemyślane wypowiedzi z porządkiem logicznym
- zastosowane wyróżnienia jak: akapity, puste linie, pogrubienia lub użycie kolorów i wielkości czcionki itp. Polecamy stosowanie podglądu przez wysłaniem posta, który ma być później przez kogoś przeczytany i zrozumiany zgodnie z Waszą intencją. Proszę maksymalnie ułatwić to zadanie czytającym. Jednak to nie egzamin z ortografii: całkowicie rozumiemy, jak trudno obejść się bez bez literówek i innych błędów, wiec nie zadręczajcie się tym nadmiernie.

Źródło: Wikinews na licencji CC-BY 2.5